De rangeerhoorn moest een ketting hebben met een zwakke schakel b.v. een touwtje.

               Toon Harbers                                        Nijkerk werd met de locomotor bediend. 

                                      Doordrukken wagens Rotterdam op spoor 54  

          Seinhuiswachter Braker

      Hendrik de Wit en Gerrit Reins                         Kees Meerveld die een half jaar later

                                                                             bij het rangeren zijn been zou verliezen.

                      Gerrit vd Burght

                    Shwt Schalkwijk                                          Wagenmeester Gert Greeven

 Wout van Hattum, mcn Sterk, Timmermans, Gerrit vd Kraats en Janus van Eekelen. 

 

Heuvelen. Vm rgr gaat langs aankomsttrein en maakt heuvelbriefje. Wagens met dezelfde bestemming blijven aan elkaar. De luchtslangen worden losgekoppeld, de koppelingen losgedraaid. De heuvellok komt trein halen en geduwd gaat trein naar de heuvel. 

Boven staat de knuppelaar en deze wipt de losgedraaide koppelingen uit de haak. 

De wagens lopen de heuvel af en de shwt zorgt dat ze naar het juiste spoor gaan. Rgr's sloffen de wagens dusdanig dat ze zachtjes tegen de voorganger tot stilstand komen. 

   Wim Sival, Willem Kunst, Jan Beitsma en Bertus Visser

Lang zal onze chef leven.....

TREIN 4711

De VAM opgericht in 1929 met als doel de bereiding van compost als bodemverbeteraar voor de schrale gronden van de jonge ontginningen die in de jaren ’20 op gang kwamen. Tevoren was komen vast te staan dat door het gebruik van stadscompost de z.g.n. ontginningsziekte effectief

kon worden tegengegaan (die naar later bleek een gebrekziekte te zijn en een gevolg van een tekort aan sporen-elementen, met name koper).

De VAM sloot voor dit doel een contract met de gemeente Den Haag en de NS om al het Haagse huisvuil per spoor naar Drenthe af te voeren.

Bij Wijster werd vervolgens op een deel van een 600 ha metend heidecomplex een grote compostfabriek gebouwd waar in het najaar van 1931 de eerste trein met speciaal gebouwde vuilniswagons aankwam.

Om het eindproduct te kunnen afvoeren werd een ruim 3 km lang verbindingskanaal naar het Linthorst Homankanaal gegraven, het VAM-kanaal. Voor de aanvoer van vuilnis werd een 3,5 km lange spoorbaan aangelegd als aftakking van de lijn Hoogeveen-Assen.

De stinktrein kreeg het nummer 4711 verwijzend naar het welriekende Eau De Cologne. Te Amersfoort werden de wagens, gevuld bij de Gemeentereiniging, in gerangeerd.

De straat op, met voorop Pllrgrd Ramazan Akin. (foto's Conny Meslier)

   Directietrein "De kameel" voor PFW

 Rp 1, Januari 1958 , Jan Zalm zorgt voor de koffie. 

                                                           Wout van Hattum

Koffie met o.a. mcn Geert Kiewiet,Harry Oostendorp, Manus Rekers, Joop Fremouw.

           Afscheid Hein de Pruis met o.a. Oomke Uildriks, Gijs Boers en Jan Beitsma.

          Beeld van een rangeerder                                            Wout van Hattum

Prorail heeft aangegeven dat Post 6 zal worden gesloopt. Heugelijk nieuws: er komt een replica op de werkplaats.  

Maak jouw eigen website met JouwWeb