Jan Veerkamp l.l. machinist

                       Begrafenis Hans Braam dec.'75, slachtoffer treinkaping bij Wijster.

       De man rechts is tractieopzichter S. Faber

       Machinist Gerrit van de Kraats                       Dieselmonteur Henk van Dijk de                                                                                                  technische man in de remise 

  Mcn Wisman, l.l.Mcn Gerrit Tering            Open dag Zat.10 okt. 1987 Mcn. Arie Scheltes

Jan Rooks sr. en Jan Rooks jr.

Vakondersteuners Jan Rooks en Nico Roeloffs

            Mcn Schreuder en ll.mcn Hofman

 Meerijden van Ut naar Amf met mcn Wim van Essen

Eind 1980 kwam Inge Willemsen in opleiding voor machinist bij NS te Amersfoort. Dat was uniek in de mannengemeenschap. Dat moest wennen. Na de opleiding werkte zij voornamelijk in de goederendienst en dan het liefst met een 2200. Werklieden van de werktreinen waren blij met haar, want zij hoefden haar niet wakker te maken. Zij kon rijden op veel types locomotieven zelfs op een stoomlocomotief. Tijdens STOOM '81 reed zij stoomloc Bonne van Estel Hoogovens naar Woudenberg en terug.

Foto's mcn Wagelaar


                        Jan Altena

  Arend Bast en Dirk van Wieringen

            Geert Kiewiet

          Geert Beugel

       Willem de Jonge

                                        Gerrit Looyen                                          Jan Ouderkerken

      Jan Ouderkerken                                                                                Albert Snijder

Joop Vogelaar

                                                                                                    Henk Zoeten

                                                                                          Lammert Westerhof

                 Harm Oosterveen

              Doris Wijkamp

       Doris Wijkamp                                                                               Lieuwe Noordhof


Schekkerman was tot zijn pensioen in 1957 Tractieopzichter te Amersfoort en bovendien een goede fotograaf.

Dankzij Eelco Storm, schrijver van het boek "De laatste stoomlocomotief", kunnen zijn foto's hier getoond worden.

Na zijn overlijden heb ik zijn weduwe opgezocht en mocht ik enkele fotoboeken bekijken en wat ik leuk vond mocht ik er uit halen. Helaas waren alle foto's ergens anders gemaakt dan in Amersfoort. Er zaten zelfs groepsfoto's bij gemaakt in Indonesië. Zou hij daar naartoe door NS uitgezonden zijn geweest? Het boek is te koop bij Bol.com.   

Topz Schekkerman met links Hopz Terwogt 

Konvooi uit Denemarken

                        Schekkerman 

                                     Kolenpark 

VOOR ALTIJD EEN SPOORMAN (Uit het AD van donderdag 8 december 2016)

Bijna 40 jaar lang werkte machinist Albert Snijder bij NS. Niet gek trouwens; hij komt uit een echte spoorfamilie. Zijn opa was stationschef in het Drentse dorp Koekange, zijn oom was rangeerder en zijn broer conducteur. Snijder groeide er in zijn geboorteplaats Meppel mee op en was als kind al geboeid door voorbij denderende treinen.

Snijder begint in Heerlen. Daar maakt hij de oude stoomlocomotief nog mee. Als stoker, zorgt hij voor voldoende stoomdruk door met kolen het vuur brandend te houden. Zwaar werk. Dagelijks is hij met honderden kilo’s kolen in de weer. En dat tijdens onregelmatige werktijden. Vaak ’s nachts, maar de begintijden zijn steeds weer anders. Snijder: “Ze hebben het tegenwoordig over jetlags. Nou, die heb ik dertig jaar lang gehad”.

In 1958 maakt hij de overstap naar de NS in Amersfoort. Daar verricht hij de eerste tien jaar voornamelijk rangeerwerk op diesellocomotieven, zoals het samenstellen van goederentreinen. Het vak gaat pas echt voor Snijder leven als hij aan de slag gaat als machinist. In die hoedanigheid maakt hij van alles mee. Het is nog de tijd dat de machinist tijdens spoorbaanverkenningen alles uit zijn hoofd moest kennen, op soms slecht verlichte spoorwegen met veel onbewaakte overgangen.

Op een keer rijdt hij met de stoptrein van Amsterdam naar Amersfoort. Net wanneer hij Baarn verlaat, lopen er zeven koeien op het spoor. De conducteur gaat er achteraan, maar dat richt weinig uit. “Toen hebben we ze samen naar de kant gedreven, het leek het Wilde Westen wel. Helaas kwamen die beesten in de ernaast gelegen volkstuintjes terecht.”

Op een keer reed hij een goederentrein naar Culemborg. Bij het remmen voor een rood sein merkte hij dat er iets mis was. Hij keek naar achteren, geen goederenwagen te zien. Een collega had de wagens op station Lunetten ontkoppeld. Diezelfde dag klopte de spoorwegpolitie op de cabinedeur: “Wat bijzonders beleefd onderweg, meester?”  “Nee,” zei ik, “Niets wat voor de politie interessant is” Ze keken naar de voorkant van de trein en zeiden : “Wij weten genoeg.” “Bleek dat er iemand voor de trein was gesprongen zonder dat ik het doorhad.”

Andere keren maakt Snijder aanrijdingen wèl bewust mee. Een verklaring voor de hartproblemen die hij als eind-vijftiger krijgt, vermoedt hij. “Je krijgt een bak stress over je heen als je zoiets meemaakt. De scherpe randjes zijn er inmiddels wel af, maar ik heb nog vaak rare dromen over treinen.” Op zijn zestigste ging Snijder met de VUT.

                                            De folder Leerling Machinist 1956

Maak jouw eigen website met JouwWeb