De rangeerhoorn moest een ketting hebben met een zwakke schakel b.v. een touwtje.
Toon Harbers Nijkerk werd met de locomotor bediend.
Doordrukken wagens Rotterdam op spoor 54
Seinhuiswachter Braker
Hendrik de Wit en Gerrit Reins Kees Meerveld die een half jaar later
bij het rangeren zijn been zou verliezen.
Gerrit vd Burght
Shwt Schalkwijk Wagenmeester Gert Greeven
Wout van Hattum, mcn Sterk, Timmermans, Gerrit vd Kraats en Janus van Eekelen.
Heuvelen. Vm rgr gaat langs aankomsttrein en maakt heuvelbriefje. Wagens met dezelfde bestemming blijven aan elkaar. De luchtslangen worden losgekoppeld, de koppelingen losgedraaid. De heuvellok komt trein halen en geduwd gaat trein naar de heuvel.
Boven staat de knuppelaar en deze wipt de losgedraaide koppelingen uit de haak.
De wagens lopen de heuvel af en de shwt zorgt dat ze naar het juiste spoor gaan. Rgr's sloffen de wagens dusdanig dat ze zachtjes tegen de voorganger tot stilstand komen.
Wim Sival, Willem Kunst, Jan Beitsma en Bertus Visser
Lang zal onze chef leven.....
TREIN 4711
De VAM opgericht in 1929 met als doel de bereiding van compost als bodemverbeteraar voor de schrale gronden van de jonge ontginningen die in de jaren ’20 op gang kwamen. Tevoren was komen vast te staan dat door het gebruik van stadscompost de z.g.n. ontginningsziekte effectief
kon worden tegengegaan (die naar later bleek een gebrekziekte te zijn en een gevolg van een tekort aan sporen-elementen, met name koper).
De VAM sloot voor dit doel een contract met de gemeente Den Haag en de NS om al het Haagse huisvuil per spoor naar Drenthe af te voeren.
Bij Wijster werd vervolgens op een deel van een 600 ha metend heidecomplex een grote compostfabriek gebouwd waar in het najaar van 1931 de eerste trein met speciaal gebouwde vuilniswagons aankwam.
Om het eindproduct te kunnen afvoeren werd een ruim 3 km lang verbindingskanaal naar het Linthorst Homankanaal gegraven, het VAM-kanaal. Voor de aanvoer van vuilnis werd een 3,5 km lange spoorbaan aangelegd als aftakking van de lijn Hoogeveen-Assen.
De stinktrein kreeg het nummer 4711 verwijzend naar het welriekende Eau De Cologne. Te Amersfoort werden de wagens, gevuld bij de Gemeentereiniging, in gerangeerd.
De straat op, met voorop Pllrgrd Ramazan Akin. (foto's Conny Meslier)
Directietrein "De kameel" voor PFW
Rp 1, Januari 1958 , Jan Zalm zorgt voor de koffie.
Wout van Hattum
Koffie met o.a. mcn Geert Kiewiet,Harry Oostendorp, Manus Rekers, Joop Fremouw.
Afscheid Hein de Pruis met o.a. Oomke Uildriks, Gijs Boers en Jan Beitsma.
Beeld van een rangeerder Wout van Hattum
Seinhuis VI is begin 2023 gesloopt. Op het terrein van de werkplaats komt een bouwsel wat er enigszins op lijkt.
De karakteristieke smeedijzeren trap wordt ook aangebracht. Vooral als het vroor een glad obstakel.
Ik zou het graag zien zoals rechts afgebeeld met lichtere kleur metselwerk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb