Home » Materieel

 Foto rond 1901. De berg wordt afgegraven en er wordt gewerkt aan de daken en aan de rails.

               Vetrek van sp.4  Foto Theo Wisman                                                                             Spoor 5 Foto Bell

                                    24-08-1975                                                                                                        25-05-1976

                                  25-05-1976                                                                                                                 02-06-1976

                                Deze 6 foto's zijn gemaakt  door Peter van der Vlist de onderste twee Rp1 en Remise op 23-06-1976.

                                                                Spoor 1a naast PTT-loods op 12-December-1981 

Bij de PTT-loods kwam 's nachts rond twee uur de AD-auto kranten lossen en overladen. De treindienstleider van de NX-post hielp mee. Als beloning kreeg hij een paar kranten. Regiohuis deelde ook mee.

Op 1 April 1983 werd lok 1637 door Burgemeester Schreuder gedoopt tot "De Stad Amersfoort"

Harry Heijnders, Dirk van Dalen, Sjoerd de Wit en Guus Brouwer.

Toen het gebouw links werd gesloopt trokken ze een kabel kapot. Op het NX-tablo direct te zien aan een kerstboom ( allemaal knipperende rode lampjes). Kantoorpersoneel trok naar buiten onder aanvoering van AHCST vd Hoorn om wissels te krukken. De dienstdoende treindienstleider had de touwtjes strak in handen. De machinisten meldden zich voor rood sein, de rijweg werd handmatig vastgelegd en de treinen binnengeloodst. Hetzelfde ook voor vertrekkende treinen. De machinisten van deze treinen kregen van de perronopzichter een lastgeving Stop Tonend Sein. De vertraging bleef beperkt door de goede samenwerking. Monteurs Seinwezen (o.a. Jan Bult, Evert Pannekoek en Johan Klein-Teeseling) kregen de draadjes na ongeveer  twee uur weer aan elkaar en alles was weer normaal. 

In de rij voor dubbeldekker

Uit de AC 3 Juni 1985: Amersfoort - Ruim 400 mensen zijn zondag in Amersfoort op de trein gestapt voor een rit met het nieuwste paradepaardje van de Nederlandse Spoorwegen : de dubbeldekker. In samenwerking met deze krant was een rondrit georganiseerd ter kennismaking met deze "mammoet" onder de NS. De belangstelling was zo overweldigend - ook vanuit andere plaatsen- dat komende zondag 9 juni de dubbeldekker Amersfoort nog een keer zal aandoen.

De tocht voerde de reizigers  via Hilversum naar Amsterdam en via Utrecht weer terug naar Amersfoort. In totaal kan de dubbeldekker ruim 1000 passagiers zittend vervoeren.

15 december 2019

Onder belangstelling van enkele honderden treinspotters heeft NS deze zondag afscheid genomen van de oude dubbeldekkers.

De 35 jaar oude treinen verdwenen tien jaar later dan gepland nu definitief uit de reizigersdienst.

                                                                                                                                                            Sproeitrein 

Het idee om de post al in de trein te sorteren kwam uit Engeland. De Britten sorteerden de post reeds in de trein tussen Birmingham en Londen.  Het Nederlandse staatspostbedrijf volgde in 1855 het Britse voorbeeld, in speciaal daarvoor ingerichte spoorwagons.


                                                        Hieronder foto's gemaakt door mcn Vincent Hartogsveld mei 1987

                    Directietrein DE20 bijgenaamd "De Kameel"


                                                          Ongeval te Veenendaal, overweg De Kade Foto's Jan Ziengs Jr


Tekening is gemaakt door mijn tekenleraar op de RHBS Nijland