Baarn

                           De Koninklijke wachtkamer 

                                                                                                       November 1944

                                         Hilversum

                        1942  Stationchef Hilversum D. Nolles 40 jaar bij het spoor 

                          Naarden - Bussum

                                                                                            Stoomtram te Huizen

                                                                                        De Gooise stoomtrein

                                                                                              Thierenseweg 1955

                             Groepsfoto 1907

  Soest, Soestdijk, Soest Zuid, Soestduinen

                                             Rien Poortvliet woonde hier vlakbij

                                                                                                 Foto Gert Wagelaar

                                           Den Dolder

  Dirk van Dalen en Harm Nieuwenhoven

 Feesttrein t.g.v. elektrificatie Den Dolder - Baarn 31 Mei 1946 Rechts Dirk van Dalen

                                        Barneveld

             Van 1902 tot 1937 was er een spoorlijn van Ede naar Nijkerk Haven

Barneveld Voorthuizen op achtergrond Lijn Amf - Apd                                                           

                                                Lunteren ->

                                                          Barneveld Voorthuizen

                                          Nijkerk            

                    In 1916 stond alles blank

                                              Personeel station Nijkerk 1915

                                            Putten

                                    Ermelo

                                         Harderwijk                                           

 Januari 1966: Guus Brouwer vervangt Grolleman. Hij was de laatste stationschef en ging december 1969 naar Amersfoort 

                                                               WOUDENBERG

                                                     MAARN ZANDERIJ

Dagelijks bediende Amersfoorts personeel de zanderij. 's Morgens een lege trein heen en 's avonds een beladen trein terug.

 

Zanderij Maarn, ook bekend als Zandgat Maarn, is een voormalige zandafgraving  en zandgat aan de Bergweg te Maarn, ten zuiden van de A12. Op deze zandafgraving van de NS werd tot in 2001 nog zand gewonnen. Nadat het recreatieschap het gebied in 2002 in erfpacht kreeg, werd het gebied de eerste jaren afgesloten voor publiek, zodat de begroeiing zijn gang kon gaan. Zo ontstond een natuurlijk terrein met een spontaan opkomende vegetatie. De oeverbegroeiingen en de moeraszones rondom de plas dienen om het zwemmen in de gevaarlijk diepe plas tegen te gaan. In november 2013 werd Zanderij Maarn opengesteld als wandelgebied. Het westelijke gedeelte van de plas is afgesloten als rustgebied  voor wild.  Aan de noordzijde ligt onder het talud van de A12 een laag vervuilde grond, een restant van het NS-verleden als rangeerterrein..

Geschiedenis en beheer.

Het eerste graafwerk in de latere zanderij was de doorgraving, tussen 1840 en 1845, van de Utrechtse Heuvelrug  voor de aanleg van de Rhijnspoorweg met een halte , het latere Station Maarn , dat tot 1972 op deze plek lag. Was dus aanvankelijk het verwijderen van zand de hoofdzaak, vanaf 1865 lag het zwaartepunt op de winning. Niettemin kwam de vrijgekomen ruimte van pas en in 1901 werd er een rangeerterrein aangelegd, dat in 1932 alweer gesloten werd.

Na het einde van de exploitatie door NS  in 2001 kreeg het Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied het gebied in erfpacht . Toen deze organisatie per 2018 werd opgeheven nam eigenaar Het Utrechts Landschap  het gebied in eigen beheer.

 

Anno 2020 is het een prachtig recreatiegebied.