Verzamelen is het bijeenbrengen van gelijksoortige objecten. Dat kan hobbymatig in een collectie. Er bestaan privé- en openbare verzamelingen. Privéverzamelen wordt het meest als tijdverdrijf of om speculatieve redenen gedaan, terwijl openbare verzamelingen (bibliotheken en musea) cultuurbehoud en onderzoek ten doel hebben. Wij beperken ons tot spoorobjecten. 

1050 euro heeft NS-medewerker Nico Meijer geboden voor het oude stationsbord van Amersfoort. Hij kocht het op de veiling van 3FM Serious Request: The Lifeline en kreeg het vrijdag uitgereikt door ProRail-regiodirecteur Kees Rutten op station Amersfoort Centraal.

Onlangs werd station Amersfoort omgedoopt tot Amersfoort Centraal. Met meer dan 40.000 reizigers per dag is station Amersfoort een belangrijk knooppunt voor de regio geworden. Omdat Amersfoort drie stations heeft en meer dan 100.000 inwoners, kwam het hoofdstation in aanmerking voor de toevoeging ‘Centraal’. 

Voor die naamswijziging moesten ook de stationsborden worden vervangen. Dat gebeurde tegelijkertijd met de goededoelenactie van 3FM Serious Request: The Lifeline, waarin de dj’s van 3FM allerlei objecten veilen voor het goede doel: het Rode Kruis. ProRail besloot een van de oude stationsborden ter veiling aan te bieden en na een spannend verlopen opbieden kwam Nico Meijer als winnaar uit de bus. 

Nico werkt al twintig jaar voor de spoorwegen en woont in Amersfoort. Hij werkt op het hoofdkantoor van de NS in Utrecht. Daar is hij Hoofd Productie Voorbereiding Reisinformatie. “Dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor het proces waarmee onder meer de reisplanner op tijd en correct wordt ingevuld.” 

Het bord krijgt een speciale plek in Nico's museum. “Een klein kamertje bij mij thuis waarin ik allerlei curiosa heb staan,” zegt Nico. Hij bewaart er onder meer een aantal beeldjes uit Rusland. “Dat zijn souvenirs uit de tijd dat ik daar woonde.”

De opbrengst gaat naar slachtoffers van mensenhandel

In totaal haalden de dj’s van 3FM 1.418.513 euro op met Serious Request: The Lifeline. Met de opbrengst helpt het Rode Kruis slachtoffers van mensenhandel. 

“Het gebeurt niet vaak dat we de naam van een station veranderen,” zegt ProRail-regiodirecteur Kees Rutten. “Dan is het extra mooi als je ziet dat een stationsbord zoveel geld opbrengt voor het goede doel en dat het bij een echte spoorliefhebber terechtkomt.”

 

Je kunt ook een AKI verzamelen en in je tuin zetten. Ik ben geen verzamelaar maar heb wel veel spoorfoto's en clichés van de cartoons die ik tekende voor het personeelsblad De Koppeling èn een Frans sluitsein en buffers uit de werkplaats. 

Wat ik wel mis is een rode pet. Ooit een gehad maar mijn zoontje (nu 63) heeft 'm versleten.

Leo Boer is in het bezit van het uniform van HCST van Eck.

 

Evert Cornelis van Eck.

Geboren op 28 april 1905 te Zeist en overleden op 22 februari 1994 te Amersfoort.

Klien’  was zijn roepnaam voor intimi. Hij begon als aspirant klerk bij de Staatsspoorwegen op 4 oktober 1920. Helaas is zijn personeelsstaat verloren gegaan maar een kleine reconstructie van zijn spoor-carrière is alsnog gelukt;

Op 1 maart 1921 wordt hij lid van het pensioenfonds.

In 1922 is Van Eck klerk te Amsterdam 

In 1932 is Zwolle zijn standplaats.

Op 1 april 1942 wordt hij van commies bevorderd tot chef-commies in Gouda. 

20 juli 1942 vindt een overplaatsing plaats naar Nijmegen dan wordt Van Eck op 1 oktober 1951 stationschef 2e klas in Kesteren.

Op 1 april 1952 keert Van Eck terug naar Amsterdam CS als chef stations kantoor.

Bevordering op 1 december 1952 te Asd CS tot adjunct stationschef 1e klas aldaar.

Op 1 maart 1956 wordt Van Eck adjunct hoofdstationschef te Groningen.

Zijn laatste promotie vindt plaats op 1 juli 1961 als hoofdstationschef 1 e klas te Amersfoort.

Zijn pensionering : 1 april 1970 de maand waarin hij 65 jaar wordt.

Een knaapje van 15 jaar en bijna 50 jaar later de hoogste trede, een bijzondere

SP-voorman. Bijna 50 jaar dienstverband met talloze standplaatsen.

Hij eindigt waar hij in de buurt, nl. Zeist, is geboren.

Vele jaren later ontmoet ik een gepensioneerde machinist depot AMF die enkele spoorse zaken via het internet aanbiedt. 

Als ik op het punt sta huiswaarts te gaan komt plots het uniform verfrommeld tevoorschijn.

Hij had het gekregen ivm carnaval…..de vele goudkleurige knopen en gouden banden met ster deden voor het laatst dienst.

Nu is het waar het thuis hoort….in een klein maar fijn spoorwegmuseumpje.

                                                                                    Leo Boer

 

Toen de stoomlocomotieven werden afgedankt en gesloopt, werden o.a. de nummerplaten een geliefd object, maar ook fabrieksplaten, olielampen, oliespuiten en stukken gereedschap.

Het blad "Nieuw Spoor" besteedde in 1948 aandacht aan de collectie van de heer Spoorenberg. Op de foto toont hij een aantal nummerplaten.  

Nico, webmaster van een prima website over het spoor verzameld ook van alles.

Een geliefd object om te verzamelen is de ansichtkaart.  We beginnen bij de Amersfoortse kei.

Geen enkele vrouw