Standaardwacht Huzaren circa 1910
Architect Dirk Margadant (1849 - 1915). Hij ontwierp meerdere stations voor De Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij o.a. Den Haag HS en Haarlem.
De BW-laan met rechts de trambaan naar Zeist.
Foto Conny Meslier
Wild stallen fietsen 1984 In het witte huis woonde machinist Sjef van Beek
Sloop Oude Tram
Het station van Amersfoort
Hier liggen sporen
Voor reizen langs schapen en koeien
Kauwend het gras.
Huizen, fabrieken en puinen
Volkstuinen.
Hier liggen de sporen
Van kool en wolken stoom
Een tijd verloren
En treinen als donkere dieren.
Hoeveel verhalen ademt dit station
Van wissels en wachters
Omhelzingen op een perron
Afscheid en groet
Geluk en weemoed.
Hoe vaak is de stem gehoord:
“Volgend station: Amersfoort”
En zag men dit ?
Hoeveel stappen
de trappen
Hebben uitgesleten.
Dit zien nu is een weten
Hoe klein en vol
Maar groots van schoonheid
dit station.
Nu, in deze snelle tijd
kolossen rukken op
rondom sluiten zich hun muren
en langzaam tikt de klokketoren
de laatste uren.
Hier liggen sporen.
Hoeveel stappen
de trappen
hebben uitgesleten,
deze stenen zullen wijken.
Ruim en hoog, groot herboren
zal dan hier prijken
en in een trein wordt weer gehoord:
“Het volgende station: Amersfoort”
Joyce Smid
Inleiding Masterplan Station Amersfoort
Januari 1996
Ruim 20 jaar wordt er binnen de gemeente Amersfoort gediscussieerd over de herinrichting van de stationsomgeving. Uit de vele plannen die in de loop van de tijd aan de orde zijn geweest, is uiteindelijk één totaalplan ontstaan waarin de gehele stationslocatie wordt ontwikkeld. Het plan behelst een compleet nieuw station geflankeerd door twee grote kantoorpanden en een nieuw voorplein met een modern dynamisch busstation. Het ontwerp is van architect Jan van Belkum.
In 1992 is de oostelijke kantoorvleugel in gebruik genomen. Dit jaar is een begin gemaakt met de bouw van het nieuwe station en de westelijke kantoorvleugel. Het station wordt gebouwd in opdracht van NS Railinfrabeheer en NS stations en is medio 1997 gereed. De kantoorvleugel , genaamd de “De Argonaut” wordt ontwikkeld door projectontwikkelaar Nemeog, dochter van NS Vastgoed en wordt opgeleverd eind derde kwartaal 1997.
NS Stations Amersfoort en Noord-Veluwe krijgt de exploitatie van het nieuwe station onder haar beheer.
De kantoorgebouwen worden niet tot het station gerekend. Een uitzondering hierop vormt de plint van kantoorgebouw “De Argonaut” . De ruimten op de begane grond en (gedeeltelijk) de -1 etage en de -2 etage van deze plint worden door NS Stations gehuurd van NS Vastgoed.
In dit Masterplan staat de beantwoording van de volgende vraag centraal:
Hoe moet NS Stations Amersfoort en Noord-Veluwe het nieuwe station inrichten en exploiteren, rekening houdend met de eisen en wensen die leven in de stationsomgeving. De eisen en wensen van de (huidige) stationsbezoeker en de strategie van NS Stations?
Van het oude Station Amersfoort zijn de perrongebouwen op het eerste en tweede perron bewaard gebleven. Vooral op perron twee zijn de drie oude gebouwen van architect Margadant van historische waarde. Een plan voor het opknappen en herinrichten van gebouw A (nu NS-kantoren) is onderdeel van dit Masterplan. In gebouw B is het stationsrestaurant gevestigd. Een plan voor de herinrichting van dit gebouw wordt in 1996 samen met Servex ontwikkeld. Gebouw C biedt onderdak aan de spoorwegpolitie. Dit gebouw is in 1994 opgeknapt.
Bij alle ontwikkelingen is rekening gehouden met de uitstraling die het nieuwe station Amersfoort wil bereiken en waarvoor de architectuur duidelijk de toon heeft gezet: open, toegankelijk en modern, maar met een allure waarin ook de historische perrongebouwen tot hun recht komen èn met hoogwaardige voorzieningen voor zowel reizigers als kantooromgeving , die aansluit bij de A-status van het chique Bergkwartier in Amersfoort.
Maak jouw eigen website met JouwWeb